• BIST 109.156
  • Altın 153,298
  • Dolar 3,8173
  • Euro 4,5053
  • İstanbul 14 °C
  • Adıyaman 1 °C
  • Ankara 1 °C

Adalet Devleti

Şevket TATAR

Kitabın Adı: Adalet Devleti

Yazarı: R.İhsan Eliaçık

İnşa Yayınları

            İnsanlık tarihi ilk insan Hz. Adem ile başlar. İnsanlar çoğaldıkça bir arada yaşama ihtiyacı doğdu. Toplum yasaları da buradan meydana geldi. Habil-Kabil’le beraber günümüze kadar gelinen her çağda eski dünya yeni dünyada devlet ve adalet için yöneticiler nasıl bir yönetim ile halklarını-milletlerini yönettiler ?

            Yönetirken yönetici sınıf nasıl olmalıydı bu konuda? Batının önde gelen aydın sınıfı, devlet başkanlarına, krallara nasıl telkinlerde bulundu? Krallar kendilerini nasıl görüyordu? Tabiri caiz ise kendilerini Allah’ın yeryüzündeki gölgeleri gibi görenler Allahlık iddiasında bulunanlar... Bunların kendi yaşadığı tarihlerinde nasıl bir yöntem ile halkı yönetiyorlardı?

            Yeni Dünya dediğimiz Hz. Peygamberimiz ve daha sonra gelen Halife, Sultan lakabı ile Müslüman dünyayı nasıl yönetti? Bu arada İslam tarihi boyunca Müslüman aydınlar kimlerdi ve bu aydınlar nasıl bir devlet modeli önerdiler?

            Bunlar bu endişeyi ne için taşıdılar? Eğer hilafet saltanata dönmemiş olsaydı bugün aydın sınıf bu kadar nasihat ve telkinde bulunur muydu? Düşünmek lazım. Yeryüzüne uygarlıklar yaratan insanoğlunun kökeni nedir? Bu dünyaya nereden gelmiştir ? İlk nerede görülmüştür ? Niçin ve nasıl yeryüzüne dağılmıştır ? Irklar, milletler nasıl oluşmuştur ? İnsanlık, tarihi yazmaya nerelerde başlamıştır ? İnsanlar ilk olarak hangi dağların , akarsuların, vadilerin,ırmakların kenarlarında toplanmaya başlamıştır ? İlk devletler nerede kurulmuştur ? Kurulan devletler varlık gerekçelerini neye dayandırmışlardır ? Din ile devlet el ele vermeye ne zaman başlamıştır ? İlk Büyük tanrı-devletler hangileridir ? Doğudan ve batıdan dünya tarihinin akışını değiştiren Peygamberler, filozoflar ve büyük düşünürler kimlerdir? Nerelerden çıkmışlardır? Ne yapmışlar, ne söylemişlerdir ?

İslam tarihinde, Şii İslam tarihinde, Şii İmamet Mitolojisinin ve Sünni Saltanat idolojisinin mimarları kimlerdir ? İslam dünyasının ürettiği yegane siyasi felsefe neden bu ikisi olmuştur ? Bunları aşmak için yeni bir anlayış nasıl inşaa edilebilir ? Bu yeni anlayışın temel parametreleri neler olmalıdır ?

Hıristiyanlıktaki din adamları sınıfının iktidarını ön gören tanrı devleti anlayışı İslam var mıdır ? Yoksa İslam laikliği mi ön görülmektedir ? İslam bu ikisinin dışında bir şey söylemekte midir ? Kendinden önce insanlıkta doğru namına ne kalmışsa sürdüren Kur’ anın bir devlet görüşü var mıdır ?

Bunun yanı sıra M.Ö 10.000 yıllık tarihte neler oldu?

            Hz. Nuh’tan önceki beş bin yıllık tarih ve Hz. Nuh’tan sonra Hz. İsa’ya kadar dayanan on bin yıllık tarihten sonraki bölümle günümüze kadar uzanan tarih dilimlerinde ne oldu? Devletler nasıl bir yaşam sürdü.

            Sular kuzeye çekilince eski dünyanın siyasi birikimi bunların başlıcaları M.Ö Şeria Irmağı (Filistin) Havzası birikimi Dicle-Fırat (Mezopotamya) Havzası birikimi Nil (Mısır) Havzası birikimi. Hazar-İndüs (Hint-İran) Havzası birikimi. Orhun-Sarı Irmak (Türk-Çin) Havzası. Girit-Ege (Yunan-Roma) Havzası birikimi.

            YENİ DÜNYANIN SİYASİ BİRİKİMİ

            Hil,-Fudul faaliyeti. Kur’an ın Hak ve Adalet ayetleri. Medine sözleşmesi. Veda Hutbesi. Batı dünyası.

           

ADALET

            Devlete neden gerek vardır. Üç Tarz-ı İlahiyattan yeni sentez. Varlığın birlikteliği. Rahmet, Vicdan, Ahlak, Adalet ve Hukuk Kavramları. Kur’an’da adalet kavramı. Adalet nedir ? Tez Din Devleti. Anti-Tez laikk devlet. Sentez; Adalet devleti. Emanet-Ehliyet Kur’an’Da Emanet Ve Ehliyet Kavramları. Emanet ve ehliyet nedir ?

            MEŞVERET

            Kur’an’da meşveret kavramı. Meşveret nedir ? Modernleşme, Çağdaşlaşma, Batılaşma, Avrupalaşma, Sekülerleşme ve Laikleşme kavramları. Meşveret değeri ışığında monarşi, oligargarşi, cumhuriyet ve demokrasi modelleri, Kur’an’da ma’ruf ve münker. Maslahat, ma’ruf ve münker ne demektir ? Ma’rufu emretmek; ortak iyinin iktidarı. Doğal hukuk, Tabii hal, maslahatı amme ve makasad-ı Şeria kavramları. Ortak iyi; insanlığın vicdanı.

            Buraya kadar on iki bin yıllık tarih dilimi içerisinde nice devlet yönetim biçimi ile karşılaştık, birçok yönetim şekini okuduk ama gerçek bir adalet devletinin yıkımına da şahit olduk. Bu yıkımların nedenleri nelerdir bunu da Aliya İzzet Begoviç’ten dinleyelim. Dinde, devrimde acılar ve ızdıraplar içinde doğar ikisi de refah ve konfor içinde yok olup gider. Gerçekten devam eden sırf onların gerçekleşmesi çabasıdır onların gerçeklemesi ise aynı zamanda ölümleri demektir. Dinde devrim de gerçekleşirken kendini boğacak kurumlarını statükularını doğururlar. Devrim yalan söylemeye ve kendi kendine ihanet etmeye başladıktan sonra, Statükulaşmış sahte dinle ortak bir dil kullanır…

           

YENİ BİR DEVLET NASIL OLMALIDIR NELER YAPILMALI

            Tekrar özlenen İslam toplumuna kavuşmak ve asli öze dönmek için Cemaleddetin Efgani’den dinleyelim: Devlet; hürriyet, adalet ve meşveret prensiplerini esas almalıdır. Din, hurafelerden temizlendiği gibi devletler de istibdattan ve zulümlerden arınmalıdır. Kanunlar sultanların idaresi ile değil halkın hür iradesi ile yapılmalıdır… İslam birliği kurulmalıdır. Önce Osmanlı halifetine bağlı olarak Anadolu, Balkanlar, Yemen; Hicaz, Ortadoğu gibi on kadar eyaletin katılacağı bir birlik oluşturulmalı sonra Afganistan İran Hindistan’ın katılımıyla İslam birliğine geçilmeli’dir… Kurulacak yeni devlet yönetimde din aynı şeriatlar ise değişkendir. Dehlevi’nin dediği gibi ‘’Daimi din değişken şeriat’’ ilkesi geçerlidir. Artık Şii imamet mitolojisi ve Sünni saltanat ideolojisi iflas etmiştir ancak yeni şeyler aramak lazım…

 
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Kahta Beyan | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 416 725 90 91 Faks : Kahtabeyan@hotmail.com.tr