• BIST 104.123
  • Altın 145,971
  • Dolar 3,4910
  • Euro 4,1702
  • İstanbul 22 °C
  • Adıyaman 26 °C
  • Ankara 18 °C

Din Eğitiminde Mükafat Ve Ceza

Şevket TATAR

Prof. Dr.Mehmet Emin Ay

Gül Yurdu Yayinlari

 İslam eğitim sisteminde disiplin mükafat ve ceza. İslam hukuku ilkeleri disiplin mükafat ve ceza konularında İslam ve batı eğitimcilerinin mukayesesi. Din eğitiminde mükafat ve cezanın çocuk ve öğrenci üzerindeki etkileri. Aile’deki din eğitimi-öğretiminde mükafat ve ceza. Yaygın ve örgün din eğitimi kurumlarında mükafat ve ceza.

Kendi alanında çok değerli olan bu esere İbn Haldun’dan bir alıntı ile eğitimin nasıl olması gerektiği kanaatini paylaşalım. Eğitim-Öğretim’de öğrencilere ve özellikle küçük çocuklara sert davranmamak ve onları cezalandırmak son derece zararlıdır. Çünkü baskı altında yapılan eğitim, öğrencinin heves ve neşesini yok ettiği gibi, onu tembelliğe de sevk eder. Kendisi baskı altında hissettiği için, içindekileri açıklamaktan çekinerek riyaya ve ikiyüzlülüğe sürüklenir.

Zamanla bu haller onun için adalet ve karakter hüviyetine bürünür. Böylece ondaki insani meziyetler bozulur ve sonuçta, güzel huy, üstün meziyet kazanma melekesi kaybolur; Zira zulüm ve şiddet korkusu ile dürüstlük kazanmaya alıştırılan kişi, günün birinde baskından kurtulunca fazilet atmosferinden uzaklaşarak çoğu kez rezalet yolunu tutar.

İbrahim Hakkı’ya göre çocuğu disipline ederken, baskı şiddet hatta sert davranışa yer vermemektedir. Onun disiplin anlayışının temelinde sevgi yatmaktadır fakat bu sevgi hiçbir zaman aşırı koruma veya aşırı hoş görü seviyesine ulaşarak çocuğun sevgide boğulmasına yol açmamaktadır.

Hataları sebebi ile devamlı olarak azarlanmamalıdır. Gizlice yaptıkları mutlaka önlenmelidir. Olumsuz davranışlarda ısrar ediliyorsa inadı kırılmalıdır işte ancak bu son noktada İslam eğitimcileri arasında görüş farklılığı ortaya çıkmaktadır. Bazıları yapılan olumlu telkinlere rağmen hatalı davranışlardan vazgeçmeyen çocuk veya öğrencinin dövülebileceğine ancak bunun bir sınırı ve ölçüsü bulunduğunu ifade ederken (İbn Sahnün, kabisi İbn Miskeveyh, İbn Sina, Gazali, İbnul-Hacc, İbnul-Kayyim El-Cezviyye); bazıları ise kesinlikle dayağa başvurmamak gerektiğini, dayakla bir sonuç elde edilmeyeceğini savunmuşlardır. (Maverd, İbn Haldun, Aleaddin çelebi, Taşköprüzade, İbrahim Hakkı). Bir İslam hukukçusu olan İmam Şafii ile el-Iraki’nin ‘’Dayak caiz olmakla beraber terk edilmesi daha yerindedir’’ şeklindeki tavsiyeleri de dikkat çekicidir.

Bununla beraber, elimizdeki eserde din eğitimi ve ögretiminde mükafat ve cezanın yerinin ne olduğu Din’in temel kaynakları olan Kur’an ve Sünnet’te disiplin, mükafat ve ceza anlayışının ne şekilde yer aldığı, Batı ve İslam eğitimcilerinin bu konudaki görüşleri ortaya konuluyor.

Bunun yanında gerek ailede gerekse yaygın ve örgün Din eğitimi ve öğretimi kurumlarında uygulanan metotlar anlatılırken, bunların çocuk yada öğrenci üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri üzerinde duruluyor.

Eser anne babalara ve din eğitimi sahasıyla alakadar olanlara rehber kitap olma niteliğinde.

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Kahta Beyan | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 416 725 90 91 Faks : Kahtabeyan@hotmail.com.tr