• BIST 91.801
  • Altın 214,446
  • Dolar 5,3608
  • Euro 6,0653
  • İstanbul 7 °C
  • Adıyaman 9 °C
  • Ankara -1 °C

Hicret

Y.YAVUZYILMAZ

Ali Şeriati, Kur’an’da göç/hicret kavramının, Hz. Muhammed’in Mekke’den Medine’ye hicret etmesinden çok daha derin anlamı olduğunu söyler. Kur’an’da hicret bütün zamanlara ve bütün insanlara dönük bir mesaj olarak geçmektedir.

Şeriati’ye göre “ Ayette ne zaman hicretten bahsedilse, hicreti, göçü emreden ‘haceru’ kelimesi, daima ‘amenu/ iman edeniz’ kelimesinden sonra ve ‘cahedu/ cihat ediniz’ kelimesinden önce gelmiştir. Amenu, haceru, cahedu. Kur’an’ın özelliklerinden biri, kelimelerin seçiminde özel bir dikkat ve derinliğe sahip olmasıdır. Mesela Kur’an’da ahiret kelimesi, asla dünya kelimesinden önce gelmemiştir; bu açıkça dünyanın ahiretten önce geldiğini açıklamak istiyor. Dolayısıyla ‘amenu, haceru, cahedu’, şu üç hükmü ifade etmektedir: Birincisi iman, ikincisi hicret, üçüncüsü ise mücadele. Ne gibi bir hüküm çıkıyor? Yani önce bir ideolojiye iman etmek, itikadi bir bilinç ile sorumluluk duygusuna erişmek gerekir. Onu tam olarak elde etmek için hicret etmek gerekir. Sonra da mücadele sorumluluğu ve mükellefiyeti gelir. Niçin? İman ne demektir? İman, mevcut çevre ve şartların aksine yeni bir düşünce demektir. İman, hicretle birlikte olmazsa ve o yeni iman sahibi şahıs veya azınlık hicret etmezde o ortamda kalırsa, onun ikiden fazla seçeneği yoktur: Ya mevcut şartlara teslim olur ve imanını kurban eder ya da zillet ve uzlet. Yani kendini kurban etme söz konusudur. Bu yazgı tarihte daima tekrarlanmıştır. Bir toplumda aydın fikirli olup da meşguliyet ve yaşamdan vazgeçmeye cesaret edemeyen kimseler, ya çürümüş ve teslim olmuşlardır ya sufi, rahip, ruhban olmuşlardır ya da fesat aleti olmuşlardır.(1)

Ali Şeriati’ye göre hicret asla bir kaçış değildir; asıl amaç geri dönmektir. “O halde önce iman, ikincisi çevre ile mücadeleye başlamak için çevreden gitmek (muzaffer olarak geri dönmek için gitmek) ve üçüncüsü başarılı, sorumlu ve donanımlı olarak dönüş (mümin olmak, muhacir olarak gitmek ve mücahit olarak geri dönmek) Bunun örneği, bizzat Hz. Muhammed’dir. O, Mekke’yi alabilmek için Mekke’den ayrılıyor. Çünkü eğer Mekke’de kalsaydı, on sene sonra dahi Mekke’yi fethedemezdi. (2).

Şeriati’ye göre Kur’an’da hicret kelimesi şu manalara gelmektedir;

“1-Sorumlu Göç. (yani fasit çevreden, muzaffer bir şekilde tekrar bu fasit daireye dönmek için hicret etmek)

2-Sorumsuz ve Özgür Göç.

3-İlmi Göç.

4-Ekonomik Göç.

5-Ruhsal ve İnsani Göç.”(4)

Hicret İslam tarihinde en önemli olayların başında gelir. “Daha da önemlisi, İslam tarihinde ilk kez hicretin, bir tarihin başlangıcı olmasıdır. Ne miladi takvim, ne Peygamberin ölümü, hatta ne de Mekke’nin Fethi, Peygamberlikle görevlendirilme de tarihin başlangıcı olmamıştır.”(5)

Hz. Peygamberin Mekke’den Medine’ye hicreti, İslam ve Dünya tarihinin en önemli olaylarından biridir.

 

1) Ali Şeriati, Medeniyet Tarihi I, Fecr yayınları, Tercüme: Prof. Dr. Ejder Okumuş, Ankara, Ağustos 2011.

2) Ali Şeriati, Medeniyet Tarihi I, Fecr yayınları, Tercüme: Prof. Dr. Ejder Okumuş, Ankara, Ağustos 2011.

3) Ali Şeriati, Medeniyet Tarihi I, Fecr yayınları, Tercüme: Prof. Dr. Ejder Okumuş, Ankara, Ağustos 2011.

4) Ali Şeriati, Medeniyet Tarihi I, Fecr yayınları, Tercüme: Prof. Dr. Ejder Okumuş, Ankara, Ağustos 2011.

5) Ali Şeriati, Medeniyet Tarihi I, Fecr yayınları, Tercüme: Prof. Dr. Ejder Okumuş, Ankara, Ağustos 2011.

 

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Kahta Beyan | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 416 725 90 91 Faks : Kahtabeyan@hotmail.com.tr