• BIST 104.123
  • Altın 145,971
  • Dolar 3,4910
  • Euro 4,1702
  • İstanbul 21 °C
  • Adıyaman 29 °C
  • Ankara 22 °C

İslamda Yönetim Biçimi Muhammed Esed

Şevket TATAR

 Yöneliş Yayınları

İslami siyaset teorisinin klasiklerinden biri olan bu çok değerli eser neler içeriyor? Bir göz attığımızda başlıca şu konulara tanık oluruz: Davamız neden bir İslam devleti ? Neden seküler bir devlet değil ? Din ve ahlak, İslam şeriatının bağımsız araştırmaya ihtiyacı olan kavramlar ve tarihsel kökenleri. Batı terimlerin yanlış kullanımı, İslamın siyasal biçimleri, sahabe örneği. Seçim ve şuraya dayalı bir hükümet, İslamda devletin hedefleri,yol gösterici ilkeler,İslam devletinde hakimiyet kaynağı, devlet başkanı, şura ilkesi,seçimle iş başına gelen bir meclis, görüş ayrılıkları yasama ve yürütme organlarının karşılıklı ilişkileri, organların birbirine dayalı olması,tarihsel bir analiz. Yürütme organı, devletin yapısı, yasama ve yürütme organlarının bütünleşmesi, yasama ve yürütme organları arasındaki anlaşmazlıkların çözümlenmesi, vatandaş ve hükümet, itaat yükümlülüğü,cihat meselesi, itaatin sınırları,düşünce özgürlüğü.Vatandaşların korunması, parasız ve zorunlu eğitim,ekonomik güvenlik. Yolumuzdaki engeller. Hukuk kanunlarına olan ihtiyaç. Tasnif metodu.Yeni ufuklara doğru…

Siyasi çöküş dönemlerinde müslümanlar kendilerine ve kültürel birikimlerine olan güvenlerini yitirdiler. Öyle ki çoğu, şu anda kendilerine hakim olan devlet ve millet kavramlarıyla ilgili batılı anlayışların egemeliğinden kendilerini bir türlü kurtaramamakta ve bu kavramların yerine İslami kavramları bir türlü oturtamamaktadırlar.İslam sadece siyasi bir düzenden çok daha bir şeydir; inanç ve ahlaki değerler için mükemmel bir yoldur. Geniş kapsamlı toplumsal bir teoridir. Birey ve toplum her türlü işlerinde denge ve dosdoğru olmaları için bir çağrıdır.O ahlaki maddi, manevi,akli,bireysel ve toplumsal hayatın bütün görünümlerini parçalama kabul etmez bir bütün olarak değerlendirilen eksiksiz bir ideolijidir.

Muhammed Esed,İslam siyaset teorisinin klasiklerinden biri olan bu önemli eserinde islamın devlet anlayışını,bu anlayışın tarihsel kökenlerini ve temel kavramlarını derinlemesine tartışıyor.

Ayrıca şu sonuca varıyor. Bir milletin huzur ve güveni inanç ve yönetiminde gizlidir ve hiçbir millet kendi içinde birlik olmadıkça mutluluğu yaşayamaz.İnsanı ve hayati ilişkilerinde hak ve batılın ne oldukları konusunda bir ittifak yapmaksızın herhangi bir milletin kendi içinde birlik ve bütünlüğünü sağlaması da mümkün değildir. Son olarak bu millet mutlak ve devamlı olan ahlaki bir kanundan alınma ahlaki birtakım yükümlülükleri kabul etmedikçe,içinde ittifakın sağlanması da mümkün değildir.Yalnızca din arzu edilen bu kanunu sunabilir ve ancak bu kanun ile millet veya toplum arasında bütün bireylerin isteyerek boyun eğeceği ahlaki müeyyidelere uymak konusunda birliği esasları sağlanabilir.
  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Kahta Beyan | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 416 725 90 91 Faks : Kahtabeyan@hotmail.com.tr