• BIST 102.482
  • Altın 146,654
  • Dolar 3,5204
  • Euro 4,1865
  • İstanbul 25 °C
  • Adıyaman 30 °C
  • Ankara 20 °C

Medeniyet ve modernizm

Şevket TATAR
İnanç ve değişim yoluyla Avrupalılaşmak nasıl olur? Medeniyet,bir yerlerden diğer bir yere ithal ve ihraç edilebilen bir ürün müdür? Kuşkusuz hayır; fakat modernizm, bir toplumun 1, 2 veya 5 yılda ithal edilebileceği modern ürünler koleksiyonudur Bir toplum, birkaç yıl içinde tamamen modernleşebilir; aynı şekilde bir kişi Avrupalının kendinden daha modern hale gelebilir tüketim modelini değiştirebilirsiniz aynı anda modernleştiğini görürsünüz. Avrupalıların beklediği bundan başka bir şey değildi zaten.

Gerçek bir aydın toplumunu tanıyan,sorunlarının bilincinde,kaderini çizebilen,mazisini ve medeniyetini bilen,kendisi seçebilen ve toplumu hakkında karar verebilen kimsedir.Fakat sözde aydınlar,topluma etki etmeyi başarmışlardı.Batılı olmayan toplumlardaki bu sözde aydınlar kimlerdi? Üretenlerle ürünlerin tüketicisi olmak zorundakiler arasındaki aracılardı onlar.Avrupa insanını kendi halkının dilini iyi bilen ve bu yolla huyunu Avrupalıya öğreten bir aracı.''Kısacası,sömürgecilik ve sömürünün yol gösterici''

Fanon'un dediği gibi ''Doğu ülkelerini Avrupa'nın izleyicisi yapmak ve bir maymun gibi taklit ettirmek için onlara Avrupalı olmayanların,Avrupalıların sahip olduğu nitelikte insani değerlere sahip olmadıkları ispat edilmeliydi.Tarih, edebiyat din ve san'atlarından uzaklaştırılmaları için bütün bunlar küçümsenmeliydi;ve aynen böyle yapıldığını görüyoruz.''

Öyle bir halk meydana getirdiler ki,kültürünü bilmez, fakat onu hemen aşağılamaya kalkar; dininden zerre kadar haberi yoktur,fakat kötüler durur.Basit bir şiiri anlayamaz,ama onu eleştirmek için dil uzatır.Tarihini anlamaz,lanetlenmeye hazırdır.Öte yandan,avrupa'dan ithal edilen her şeye karşı hayranlığını belirtecek kelimeler bulamaz.

Evet işte önce dilinden,kültüründen,kökeninden koparılmış,sonrada bunların hepsini horlayan bir insan meydana geldi.Avrupalıdan daha aşağı olduğuna inanmıştı.Böyle bir inanç aklında kalıplaşınca, bütün gayreti ve arzusu kendisini yalanlamak.Kendinden gördüğü bütün bağları koparıp atmak,nasıl olursa olsun horlanmayan ve tepeden bakılmayan bir Avrupalı gibi olmak ve sonunda''Allah'a şükür! Artık bir doğulu değilim.Bir Avrupalının düzeyine erişebilmek için yeteri kadar modernleşebildim''diyebilmek için olacaktı.

Medeniyet ve kültürün tarihine gelince: Medeni refah araçlarına sahip olan insan medeni insan değildir.Medeniyet insanın yücelme merhalelerinden ibaret bir merhaledir.Medeniyet,her yeteneğin onda açılıp gelişebileceği elverişli bir ortamdır.Medeni insanda böyledir.Yani bu ortam onda bulunduğu zaman medenidir.Elbette,mutlak medeniyetten söz edilemez.İnsan,yeteneklerinin geliştiği oranda medenidir.Öyleyse medeniyet gözde görünen bir şey değil,Zihni bir olaydır.Medeniyeti gözle görebilir nesnel bir şey telaki edenler için fertlerin servetleri,üretim-tüketim hayatı,apartman ve bunun gibi dış görünüşler önemlidir.Oysa medenileşme,ruhsal bir olay,manevi ve fikri bir yükselme derecesidir.

Yani İslam kültürü Hz.Muhammed (s.a.v) Ali ve Ebuzer,meydana getirmiştir.Aydınların görevi toplumda gerçek ve taze bir iman doğurmaktır.Çünkü medeniyetler taze imanların ürünüdür.Bu taze iman yeni temeller üzerinde bir çok sanat dalının yükselip beslenmesine yardım eder.

Medeniyetler,yeteneklerin rahatça ve özgürce gelişmesine elverişli olan ortamlardan ibarettir.Böyle bir ortam mevcut olunca sanatlar ve buluşlar meydana gelir.Ortam elverişli olmayınca her türlü gelişme yapay olup er geç dökülmeye ve yok olmaya mahkumdur.Aynen bahçıvan ve bahçe misalinde olduğu gibi.

Bir toplumda halk kendi sorumluluklarını bilmiyorsa,kim olduğunun nerede ve niçin yaşadığının bilincinde değilse kendisine anlam veremiyorsa o toplumda bütün kurumlar baştan aşağı değişse ve herkes modern elbise giyse bile o toplum medenileşmez çünkü medeniyet,teknik giyim-kuşam,bilim,caka ve özel tavırlar takınma değildir.Böyle olsaydı bir insanı bir kaç saat bir toplumuda birkaç ay içinde medenileştirmek mümkün olacaktı.Peki,bunca harcanan çabalardan,her yeni yön için çizdiğimiz zikzaklardan önemli deneyler edinerek bu tutturduğumuz yolun,yol olmadığını anlamamız gerekmez mi.?

Medeniyet ve modernizmin arasındaki farka vakıf olmak istiyenlere,bu kitap,mümtaz bir baş yapıttır.Okunması elzem bir eserdir.
 

 Dr.ali şeriati bir yayıncılık

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Kahta Beyan | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 416 725 90 91 Faks : Kahtabeyan@hotmail.com.tr