• BIST 106.239
  • Altın 161,321
  • Dolar 3,8713
  • Euro 4,5671
  • İstanbul 17 °C
  • Adıyaman 19 °C
  • Ankara 15 °C

Müslüman Ütopyacı

Şevket TATAR

Gerçek bir bilgi pınarı olan Dr. Ali Şeriati'nin hayat serüveninden bazı önemli başlıklar.
1. Siyasi ve dini ortam
2.Muhammed -Taki Şeriati baba ve öğretmen
3.Tanrıya tapan sosyalistler hareketi
4. Çocukluktan yetişkinliğe
5. Genç aydın ve siyasi eylemci
6. Üniversite yılları
7. Paris
8. Geleceğe bakış
9. Paris'te okul hayatı
10. Memleket yolunda
11. Mistik mırıltılar
12. Kurgucu zihin
13. Meşhed üniversitesinde
14. Şeriati'nin Meşhed Üniversitesindeki dinleyicileri ve söylemi
15. Kedi fare oyunu
16. Hoseyniye-i İrşad
17. İrşad
18. Restorasyon
19. Söz
20.Asi söylem
21. Şehitler yetiştirme
22.Hapis hayatı
23.Perde kapanıyor.

Zaman geçtikçe Şeriati'nin şöhreti arttı. Öğrencilerden biri, birçok kişinin sırf, genelde resmen ele almasının beklendiği, konuyla hiç ilgisi olmayan bir mevzu üzerinde konuşan Şeriati'yi dinlemeye geldiğini kaydetmiştir. İlginç olan özel konu değil, Şeriati'nin irticalen söyledikleriydi.1968 Güzüne kadar derslerinden biri -felsefe ve sanat tarihi - 250'nin üzerinde öğrenci çekmişti fen ve tıp fakültelerinde bile gelenlerde dahil olmak üzere, öğrenciler onun edebiyat fakültesi yedi numaralı sınıfındaki konuşmasını dinlemek üzere geldi, derslerine gitmiyorlardı. Taşıdığı fikirlerin dışında Şeriati'nin şahsiyeti ve kaptırıcı hitabeti dinleyicilerini büyülüyordu. O, asla notlar kullanmadan ya da metinlerden okumadan Meşhed Aksani ile seri bir şekilde konuşuyordu. Zil çaldığında insanlar, sanki hiçbir şey işitmemişçesine oturmuş halde kalıyorlardı bir sonraki dersin öğrencileri hatta öğretmenlerinin zil sesinden sonra yavaş yavaş içeriye girdikleri ve konuşmasının çekimine kapılarak onu ayakta dinledikleri söylenmektedir.

Şeriati'nin tüm dersleri öğrencileri tarafından teybe kaydediliyor, çözümleniyor teksir edilip dağıtılıyordu. Onlardan biri olan Meşhed'deki bir lise öğretmeni, sırf Şeriati'nin derslerini tekrar tekrar dinleyebilmek ve sınavlara hazırlanmak için bir ses kaydedici satın almak üzere yaklaşık 1.5 aylık maaş tutarını harcadığını kaydetmiştir. Şeriati'nin bir sonraki dersi için karşı argümanlar hazırlıyorlardı. Siyasettin uzak çok sayıda birinci sınıf öğrencisi, tedricen kendisini, Şeriati'nin nüfuz edici söylem ve şahsiyetiyle onun büyüsüne kapılmış bulunuyordu.

Hem sınıf içerisinde, hem de sınıf dışında soğuk ve sıkıcı olan çoğu öğretim üyesinin aksine Şeriati hiçbir zaman öğrencilerinden uzak durmadı ve onları küçük görmedi. Onun tarzı öğrencilere düşünmek için meydan okumak ve yavaş yavaş onları tartışmanın içine çekmekti. Şeriati bir soruyu asla cevapsız bırakmayan, öğrencilerinin konuşmalarını yarıda kesmeyen nadir hocalardan biriydi.Sonuçta dersinden çıkarken,öğrencileri tarafından daima etrafı kuşatılmış oluyordu.

Son söz olarak Şeriati içinde yaşadığı dönemin insanıydı. O, zamanın ruh halini,şartlarını, sorunlarını, acılarını ve anlaşılabilir çözümlerini yansıtıyordu. Şeriati doğuştan bir diyalektikçiydi. Onun, birey, toplum, devlet, ekonomi, tarih, din ve özellikle de şiilikteki ikiliyi tahlili, onun metolojik tatbikinin bir sonucudur. Kesin olarak 20.Yüzyıl İran'ın en mümtaz aydınlarından biri olan Şeriati, özgül ve emsalsiz bir karışımı temsil ediyordu. O, herhangi bir klasik basmakalıba uymamaktadır.

O, halkının, dinleyicilerinin ihtiyaçlarını doğru ölçen işinin ehli bir sosyal psikologdu. Onunkisi, onların özlediği bir hikayeydi. O cesarete sahip olan sözcükleri büyüleyen telaffuz etmeden onları iyi söyleyen kurnaz bir zihne sahipti. Şeriati gerçek bir karizmaya ve belki de daha fazlasına sahip olma durumundaki her şeyle donatılmıştı. O, bir parça şair, bir romancı, bir hicivci, bir sanatçı ve bir gazeteciden daha fazlaydı. Hangi alanda olursa olsun o sınırlamış çevrelerden ve katı çerçevelerden nefret eden, kozmopolitik ve geniş görüşlü biriydi.

Şeriati'ye göre olgular ve sonuçların tek ve basit bir sebebi yoktu. O usta bir sentezciydi ve bizzat kendisi bir sentezdi. Şeriati, dava adamıydı. Yaşadığı dünyanın entellektüel bir ürünü olarak o, doğu ve batının kültürel ve siyasi geleneklerinin bir senteziydi. Bir putkıran ve ütopyacı olarak Şeriati ne idi ile savaş halindeydi ve ne olmalıydıyı yaratma çabasındaydı.

O, İslam’da dinleri aracılığıyla insanların ulaşmaya çalıştıkları dil ve inançları buldu. Onun misyonu İslam’ın anlaşılmasını devrimci ve modern bir hale getirmekti. Onun zekice kelime ustalığı ve sanat dolu çağrışımları dinleyicilerine aslından daha çekici bir İslami hayal yarattı. O belki de devrimle sonuçlanan sosyal harekete yol açan bir sosyal siyasi ivme yaratan, 20.Yüzyılın yegâne İranlı aydınıydı. Şeriati'yi, mücadelesini anlamak için mutlaka okunması zaruri olan bir eserdir.

 

ALİ RAHNEMA
HECE YAYINLARI

  • Yorumlar 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Kahta Beyan | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 416 725 90 91 Faks : Kahtabeyan@hotmail.com.tr